همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: سیستم کدگذاری، رهگیری و کنترل اصالت داروها، مکمل‌ها، تجهیزات پزشکی و غذاها از طریق موبایل راه‌اندازی می‌شود، این سیستم از ابتدای سال آینده برای ۳۰۰ قلم دارو فعال می‌شود و به تدریج طی دو سال تمام این کالاها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در اين باره افزود: یکی از راههای کنترل قاچاق اجرای طرح رهگیری کنترل اصالت کالاست که با راه اندازی پورتال جدید سازمان غذا و دارو امکان کتترل اصالت تمام داروها، مکمل های غذایی، تجهیزات پزشکی و غذاها به تدریج فراهم می‌شود.

وی گفت: پورتال جدید سازمان غذا و دارو راه‌اندازی شده است و نرم افزاز و اپلیکیشن کنترل اصالت برای موبایل نیز از طریق سایت سازمان غذا و دارو قابل دانلود کردن است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: در فاز اول این برنامه تمام داروهایی که از این پس در کشور تولید یا به کشور وارد می‌‌وند، کد 2 بعدی دریافت می‌کنند و با اسکن این کد از طریق نرم افزاز موبایلی تمام اطلاعات لازم در مورد آن دارو از جمله تأیید اصالت و واقعی بودن دارو، زمان تولید، محل تولید و قیمت آن به مشتری اعلام می‌شود.

دیناروند گفت:‌ هم اکنون اطلاعات 300 قلم از مجموع 6 هزار داروی موجود در فهرست رسمی کشور در این سامانه وارد شده است و همه داروهایی که از این پس وارد بازار می‌شوند، در این سامانه کدینگ می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: داروهایی که قبل از راه‌اندازی این سیستم وارد بازار شده‌اند، مشمول این برنامه نیستند و نمی‌توانیم آنها را کدگذاری کنیم. باید منتظر باشیم که تمام این داروها طی یک پروسه دوساله مصرف شده و از بازار خارج شوند و از آن پس همه داروهای موجود در بازار رسمی ایران مشمول سیستم رهگیری و کنترل اصالت از طریق موبایل خواهند بود.

وی گفت: طی سال 94 تمام داروهای جدیدالورود در سیستم رهگیری مویایلی وارد می‌شوند و بعد از 4 ماه در سال 94 همه داروهای جدید در این سیستم ثبت خواهند شد. در فاز بعدی مکمل‌های غذایی و بعد از آن تجهیزات پزشکی و بعد از آن تمام مواد غذایی تولید داخل و وارداتی که مجوز سازمان غذا و دارو را دارند، نیز در این سیستم ثبت می‌شوند و امکان تأیید اصالت آنها از طریق موبایل فراهم می‌شود.

دیناروند افزود:‌ با اجرای برنامه رهگیری و کدگذاری این اقلام، دیگر امکان قاچاق از بین می‌رود و اگر خود مردم همکاری کنند، می توانیم معضل قاچاق دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را در کشور حل کنیم.

کد خبر 289670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha